Mercedes-Benz en Aston Martin zijn op vrijersvoeten. Voor de samenwerking loopt een project met de naam ‘Romeo en Julia’ waarmee zo’n 300 miljoen euro is gemoeid.

Aston Martin is sinds enige tijd losgeweekt van Ford en voor een deel verkocht aan een Koeweitse investeringsmaatschappij. Het ziet er naar uit dat Mercedes een minderheidsbelang gaat nemen in Aston Martin. Dat weet het Engelse Car te melden. Aston Martin krijgt daarmee de toegang tot nieuwe motoren. Volgens de plannen wordt de huidige op een Ford-motor gebaseerde V12 vervangen door de biturbo twaalfpitter van Mercedes voor de komende generatie Astons. Ook transmissies worden uitgewisseld. Alleen al met deze motorendeal is een bedrag van 150 miljoen euro gemoeid.

Aston Martin, een specialist in exclusieve en in kleine series geproduceerde auto’s, gaat zich op zijn beurt voor Mercedes buigen over Maybach. De superdeluxe Mercedes krijgt maar geen voet aan de grond. In 2010 krijgen de limo’s een facelift; maar daarvan worden geen wonderen verwacht. Daarna moeten de mensen uit Gaydon zorgen voor een nieuw model. Zowel de ontwikkeling van het in- als exterieur komt op hun bord te liggen. Als de nieuwe Maybach slaagt, wordt Aston Martin vaker door Daimler voor dit soort exclusieve klussen ingeschakeld.

Verder gaan beide merken samenwerken op het gebied van hybridetechniek. Op het moment liggen twee plannen klaar met een milde en een iets wildere hybride-vorm. Daarover zijn echter nog geen beslissingen genomen.

De samenwerking tussen Mercedes en McLaren houdt binnenkort op te bestaan. Dan zitten de Duitsers op het vinkentouw om het F1-gedeelte van McLaren over te nemen. Over een SLR-opvolger wordt met Aston Martin niet gepraat. Voorlopig hebben de Duitsers hun nieuwe vleugeldeur daarvoor als troef achter de hand.