De komst van de C 250 CDI luidt een nieuw viercilinderdieseltijdperk in bij Mercedes. Voor de C 200 CDI en C 220 CDI staan verbeterde motoren op stapel en de toekomstige E-klasse en E-klasse coupé gaan ook gebruik maken van deze krachtbronnen.

In de C 200 CDI en C 220 CDI maakt de huidige motor plaats voor een nieuw exemplaar met twee turbo´s. De C 200 CDI gaat er qua trekkracht flink op vooruit, het koppel stijgt van 270 Nm naar 330 Nm, het vermogen blijft 136 pk. Voor de C 220 CDI staat dezelfde twinturbo op stapel, maar het vermogen bedraagt nog altijd 170 pk en 400 Nm. Toch daalt het verbruik met een liter per 100 kilometer. De huidige C 220 CDI met een enkele turbo verbruikt 6,1 liter per 100 kilometer.

Met 204 pk en 500 Nm is de Mercedes C 250 CDI BlueEfficiency het neusje van de zalm op dieselgebied. De 2.2 met twee turbo´s is daarbij ook nog eens zeer zuinig, volgens de fabriek verbruikt hij gemiddeld 5,2 liter diesel per 100 kilometer, wat een CO2-uitstoot van 138 gram per kilometer oplevert. De machine voldoet aan Euro 5 maar heeft ook de potentie om aan Euro 6 emissie-eisen te voldoen, en zelfs aan de strenge BIN 5-normen die in Amerika gelden. De nieuwe motor met verbeterde piëzo-injectoren gaat een belangrijke rol spelen in toekomstige modellen. Zo krijgen de nieuwe E-klasse en de GLK hem ook, en ook de E-klasse Coupé, de CLK-opvolger gaat ervan profiteren. Mercedes verwacht per jaar 700.000 exemplaren van de nieuwe viercilinderdiesel te gaan produceren.

Eind volgende week gaan we voor het eerst rijden met de nieuwe diesel, in de C250 CDI BlueEfficiency.