Direct na z’n debuut op de Parijse autosalon is er al weer nieuws over de BMW X1. Volgens bronnen bij de Beierse autofabrikant wordt de X1 ook leverbaar met achterwielaandrijving, dat meldt de website autocar.

Vooralsnog is BMW altijd een tegenstander geweest van het leveren van tweewielaandrijving op haar SUV modellen. In het geval van de X1 zou het echter wel eens zo kunnen zijn dat het lagere gewicht en de gunstige uitwerking op het verbruik klanten over de streep zouden kunnen trekken. Hoogstwaarschijnlijk wordt achterwielaandrijving alleen leverbaar op de 2,0-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren. De grotere motoren zullen dus niet leverbaar worden met maar twee aangedreven wielen. De naam van dit systeem wordt naar verwachting sDrive.

 

Mix X met 1-serie

Bij de presentatie van de compacte concept spraken we Adrian van Hooydonk, de Nederlandse ontwerper in dienst van BMW: "We wilden bij de Concept X1 de elementen van onze X-modellen mixen met de 1-serie. Het is voor een jong ontwerpteam leuk om aan een auto als deze te werken, want dit is het soort auto dat jonge designers zelf willen rijden. Een praktisch model, waarin je met gemak een snowboard of een mountainbike meeneemt." Van Hooydonk werkte eerder al aan de 7-serie en de X6, zijn volgende project is de Gran Turismo waarvan de Concept CS uit 2007 een voorproefje was.

De X1 is de eerste kleine SUV in het premium segment. Andere fabrikanten zullen het waarschijnlijk niet nalaten om hun visie op dit concept op de markt te brengen. Land Rover werkt al enige tijd aan de LRX, die onder de Freelander moet gaan opereren en Audi gaat een Q3 produceren op basis van de Tiguan. Aartsrivaal Mercedes gaat het proberen met een kleine SUV, die op het platform van de volgende generatie B-Klasse gebaseerd zal zijn.