Volvo werkt hard aan schonere en zuinigere motoren. Na de reeds gepresenteerde DRIVe-modellen zukken we volgend jaar nog veel meer verwachten. Zelfs het woord plug-in is gevallen.

Een gemiddelde CO2-uitstoot van 130 gram per kilometer in 2012 voor de hele vloot, de auto-industrie lijkt er niet aan te ontkomen. Overal wordt met man en macht gewerkt om dat streefgetal (dat steeds harder wordt) te halen, zo ook bij Volvo. In Parijs hebben de Zweden de al eerder aangekondigde zuinige DRIVe-versies van de C30, S40 en V50 getoond. Dit blijkt echter nog maar het begin van Volvo’s offensief in de strijd om een lagere CO2-uitstoot. Halverwege 2009 jaar kunnen we al de tweede generatie DRIVe-auto’s verwachten met een CO2-uitstoot van rond de 100 gram per kilometer. En later dat jaar zullen ook een V70 en S80 DRIVe hun opwachting maken met een uitstoot van circa de 130 gram CO2. In 2011 zal er een S60 zijn met een uitstoot van minder dan 120 gram en een XC60 met minder dan 140 gram. Het gaat hier in alle gevallen om diesels. Start-stopsystemen hebben de Zweden ook aangekondigd en voor 2012 wordt zelfs een dieselhybride. Deze krijgt volgens Volvo een doorontwikkeling van de D5-motor plus elektromotoren in de achterwielen. Na 2012 zal een plug-in hybride z’n opwachting maken. Voor het zover is zullen we volgend jaar al kennis kunnen maken met direct ingespoten turbobenzinemotoren, GTDi. Hiermee kan Volvo viercilindermotoren het zelfde laten presteren als vijfcilinders en ze zo’n 20 tot 30 procent zuiniger te maken dan de huidige machines.

Wanneer alle aangekondigde technieken in 2012 toepassing hebben gevonden, moet Volvo aardig in de buurt komen van een gemiddelde uitstoot van 130 gram CO2 per kilometer.