Honda is zo druk bezig met het in het zonnetje zetten van z’n hybride modellen, dat het merk een beetje lijkt te vergeten dat het ook een gefacelifte Civic heeft meegenomen. Het merk heeft de wijzigingen beperkt gehouden, maar uiteraard mag de auto niet in ons verslag ontbreken.

De Civic krijgt voortaan een nieuwe grille mee, een andere achterbumper, andere achterlichtunits en een mat dashboard, zoals de Type R dat al had. Honda heeft extra aandacht besteed aan de audiomogelijkheden, waardoor alle modellen nu ondersteuning voor usb en iPod alsmede een aux-aansluiting hebben.

Het grootste nieuws is echter de komst van een nieuwe 1,4-liter viercilinder. Deze heeft meer vermogen en een hoger koppel dan de huidige 1.4, maar tegelijkertijd een lager verbruik en dus een lagere CO2-uitstoot. Alle handgeschakelde Civics krijgen voortaan het Shift Indicator Light System mee (SIL). Dit systeem kennen we al uit de Accord en het helpt bestuurders om zuiniger te rijden.

Alle Civics profiteren ook van extra maatregelen om het geluidsniveau te beperken.

Speciale vermelding verdient de Civic Type R Special Edition, die zich onderscheidt van een gewone Type R door een sperdifferentieel. Het vermogen is nog steeds 201 pk. Volgens Honda was de Type R met sperdifferentieel ten opzichte van de gewone Type R 1,44 seconden per ronde sneller op het Japanse Tsukaba-circuit. De Special Edition komt in de exclusieve kleur Championship White, een eerbetoon aan de eerste Honda F1-raceauto uit 1963. Wit 18 inch lichtmetaal maakt het plaatje compleet.