We wisten al dat de heetste Ibiza een 1,4-liter TSI twinturbomotor met 180 pk onder de kap zou krijgen. Nu is ook bekend wat voor prestaties dat met zich meebrengt.

Op de beursvloer van Parijs is nu ook het koppel van de Cupra bekend gemaakt. De 1.4 weet 250 Nm tussen 1.750 en 4.500 tpm te leveren. Al dit vermogen gaat via een zeventraps DSG-transmissie naar de voorwielen. Daarmee gaat de Cupra in 7,5 tellen van nul naar honderd en houdt het versnellen op bij 225 km/u. Het verbruik hebben ze binnen de perken weten te houden. De auto rijdt namelijk net geen 1 op 15. De CO2-uitstoot beperkt zich tot 159g/km. Om de Seat te doen stoppen zijn voor remschijven met een diameter van 312 mm gemonteerd; achter is dit 232 mm.

Naast de motorisering onderscheidt de Ibiza Cupra zich van de andere Ibiza’s door de nieuw ontworpen bumperpartij met de geïntegreerde luchtinlaten rond de centrale grille en 17 inch lichtmetalen wielen. De nieuw ontworpen, centraal geplaatste trapeziumvormige uitlaatpijp is een andere blikvanger op de top-Ibiza.

Tot de uitrusting van het nieuwe model van de Spaanse autofabrikant behoort naast het standaard ESP-systeem onder andere ABS, TCS + EBA, airbags voor de bestuurder en voorpassagier, Hill Hold Control, een waarschuwingslampje voor het verlies van bandenspanning, dubbele verchroomde koplampunits, mistlampen met bochtfunctie, een ‘easy entry’ systeem op de stoel van de voorpassagier, een Cupra-onderstel, Cupra-sportstoelen en aluminium pedalen.