De auto was al bekend, evenals het motorgamma. Maar op Parijs gaat het doek definitief van de nieuwe Toyota Avensis, dus we hebben weer wat meer details gekregen.

De nieuwe Avensis is duidelijk geënt op de Europese markt. De auto is helemaal ontworpen door de ED2 ontwerpstudio in Zuid-Frankrijk en de auto wordt gebouwd in Engeland. Uiteraard is hij te krijgen als zowel sedan als Tourer. De Avensis is 5 cm langer én breder dan zijn voorganger, wel is hij even hoog gebleven. Dit komt uiteraard de binnenruimte ten goede. De auto wordt bij de lancering leverbaar met twee benzinemotoren: een 1.8 met 147 pk/180 Nm en een nauwelijks sterkere 2.0 met 152 pk/ 196 Nm. De diesels zijn de 2,0-liter met 126 pk of 150 pk en de vaandeldrager is opnieuw de 2,2-liter met 177 pk. Toyota gaat de Avensis bovendien leveren met een Multidrive CVT-aandrijving. Deze gedraagt zich volgens de Japanners bij hoge snelheden als een conventionele 7-trapsautomaat om het vervelende geluid van een CVT (een constant hoog toerental) bij accelereren te elimineren.

Uiteraard mikt Toyota op 5-sterren in de Euro NCAP-testen, hiervoor zijn standaard zeven airbags aanwezig, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. Optioneel wordt een pre-crash-systeem dat bij een onvermijdelijke aanrijding automatisch remt en de gordels straktrekt. Ook automatische cruisecontrol staat op de optielijst, net als een lanekeeping-systeem.