Nu is het dan echt zo ver: in Parijs heeft Lamborghini het doek van de Estoque getrokken. We wisten inmiddels al hoe -ie eruit kwam te zien, maar de details waren ons nog niet bekend.

Lamborghini zegt zelf de Estoque te hebben ontwikkeld “omdat er nog geen echte Italiaanse vierdeurscoupé was”. De auto moet de ultieme sportwagen voor alledag worden: “Genoeg ruimte om het gezin te laten genieten van een Lamborghini en dan ook nog eens 450 liter bagage -bijvoorbeeld golfclubs- mee te nemen.”

De dimensies van de Estoque zijn nogal opvallend: erg lang (5,15 meter) en breed (1,99 meter), maar juist erg laag (1,35 meter). Dit past volgens Lamborghini precies bij de traditie van de Italiaanse vierdeurs sportcoupés. De 22 inch wielen passen meer in de traditie van concept-cars; die zien we dus niet terug bij de eventuele productieversie.

Lamborghini filosofeert zelf lekker over mogelijke krachtbronnen. De belangrijkste kandidaat is de V10 uit de Gallardo LP560-4. Een andere kansrijke optie is een van deze krachtbron afgeleide V8 turbomotor. Puristen zullen er waarschijnlijk van huiveren, maar de Italianen noemen ook een V8 met hybridetechniek en een krachtige (V12?) TDI als mogelijke oplossingen.

Het interieur is nog niet op mediabeeld te zien, maar wij kunnen u melden dat het hoekige design van de buitenkant nadrukkelijk terugkeert in het binnenste van de auto.

Voordat we te hard van stapel lopen: Lamborghini zegt in het persbericht dat de Estoque slechts een van de opties is voor een derde modellijn. Een definitief besluit over de komst van de auto is nog niet genomen, benadrukken de Italianen. Een vierdeurscoupé lijkt een logische uitbreiding van het gamma, maar Lamborghini houdt dus ook de deur voor bijvoorbeeld een SUV nog op een kier.

In het verleden hebben we gezien dat we dergelijke mededelingen van Lamborghini serieus moeten nemen. In 2006 waren de reacties van de pers en het publiek uitermate positief toen een Miura Concept werd onthuld, maar desondanks haalde de directie een streep door het project. Liefhebbers zullen dus moeten duimen dat -ie daadwerkelijk komt, terwijl ze bij Porsche en Aston Martin misschien toch wel hopen dat de Estoque de weg van die Miura Concept volgt.