Bijna al het nieuws van de Autosalon van Parijs druppelde hier de afgelopen weken al binnen, maar het lukte Seat om de details van de nieuwe Exeo tot op het laatste moment geheim te houden. Nu is het tijd voor alle officiële details.

Seats nieuwe middenklasser is vanaf z’n introductie leverbaar met drie benzinemotoren en drie common-rail dieselmotoren. Het benzinegamma start met een 1,6-liter motor met 102 pk en loopt door tot een 2,0-liter TSI met 200 pk. Voor de dieselaars begint het bij 120 pk en liggen er maximaal 170 pk’s in het verschiet. Alle modellen krijgen standaard een zesversnellingsbak mee. In Parijs laat Seat de 2.0 TSI zien met 19 inch lichtmetalen wielen. Het gemiddeld verbruik van deze versie is 7,7 liter per 100 kilometer, bij een CO2-uitstoot van 185 gram per kilometer.

De nieuwe Seat staat op het platform van de vorige generatie Audi A4 en ook bijvoorbeeld het dashboard kennen we al uit de Audi A4 Cabriolet. Het tweekleurige instrumentarium wordt afgewerkt met donkerbruine houten inlegstukken. Verder is er een navigatiesysteem met twee SD-poorten en kan de klant kiezen voor een infotainmentsysteem dat MP3, MPEG4, iPod, USB en Bluetooth ondersteunt.

De Exeo valt met z’n lengte van 4,60 meter in het segment van de Ford Mondeo, Opel Insignia en Volkswagen Passat. Seat is vooral trots op de bagageruimte, die een inhoud heeft van 460 liter. Dankzij een grote breedte tussen de wielkasten (1,00 meter) is de Exeo een prima auto om grote voorwerpen te vervoeren, aldus Seat.

Standaard krijgen alle Exeo’s ABS, ESP+, EBA en een waarschuwingssysteem voor bandenspanning mee. Meedraaiende Xenon Plus koplampen zijn een optie. De Seat Exeo is vanaf het voorjaar van 2009 leverbaar en komt in drie uitrustingsniveaus op de markt: Reference, Stylance en Sport.