Door de verregaande samenwerking tussen Renault en AutoVAZ is het mogelijk geworden dat de nieuwe modellen van de Russen worden gebouwd op het platform van de Dacia Logan. Daarmee is een bedrag gemoeid van 220 miljoen euro.

In fabruari betaalde het Renault-concern 700 miljoen euro voor een kwart van de aandelen in AutoVAZ, het moederbedrijf van Lada. Inmiddels zitten vier afgevaardigden van Renault in de twaalfkoppige Raad van Bestuur van AutoVAZ. De eerste vruchten van die transactie beginnen zich af te werpen. De Russen 100 miljoen euro voor het gebruik van het Dacia Logan-platform om nieuwe modellen op te bouwen. Er wordt nog eens 120 miljoen betaald zodat Lada twee Renault-motoren in licentie kan bouwen.

Vergis je niet in Lada. In West-Europa speelt het wellicht een marginale rol, maar in thuisland Rusland zijn in de eerste acht maanden van dit jaar al 428.000 auto’s verkocht. Door de samenwerking met Renault willen de Russen aansluiting krijgen bij de Westerse concurrentie. In 2011 wordt de eerste Lada met Renault-techniek verwacht. Wij krijgen – als alles volgens planning verloopt – volgend jaar eerst te maken met deze Priora, die een alternatief moet worden in het D-segment. Dit model gaat op termijn ook de 110-serie vervangen als raceauto in het WTCC.