Enkele weken geleden kondigde Aston Martin aan dat in het nieuwe decennium Lagonda weer op de kaart wordt gezet. Daarmee wil Aston Martin minder afhankelijk worden van alleen het sportwagensegment.

In 2010 staat er een nieuwe Lagonda klaar om te concurreren in het segment van Rolls-Royce en Maybach. In het Amerikaanse Car & Driver verklaart een zegsman van Aston Martin dat we voor het nieuwe model in de richting van een SUV moeten denken. “Maar het is geen auto in de trant van een BMW X5,” vertelt hij verder. Ook moeten we volgens hem niet verbaasd zijn als we uiterlijke elementen gaan terugzien van de hoekige Aston Martin Lagonda uit het einde van de jaren ’70. Wellicht hebben we hier dus te maken met de eerste concurrent voor onze polderexoot Spyker Peking-to-Paris.

Aston Martin wil de Lagonda op veel meer plekken dan Aston Martin verkopen. Dat merk wordt in 32 landen verkocht. De Lagonda moet in honderd landen aan de man  worden gebracht. Daar zitten ook veel nieuwe markten in Azië en de voormalige Sovjet-Unie tussen. In 2009 hebben we de eerste hernieuwde kennismaking met Lagonda. Dan wordt namelijk een concept car getoond. Het valt samen met het honderdjarig bestaan van het merk. Aston Martin heeft voordat het nieuwe merk zijn aftrap krijgt, nog de Rapide en de One77 op stapel staan. Die laatste wordt volgens zijn makers ‘de meest spectaculaire Aston ooit’.