Volgens de makers is de XC60 de veiligste Volvo ooit en misschien wel de veiligste auto van dit moment. Maar dat was natuurlijk niet het hoofddoel bij de ontwikkeling van de SUV: de auto moet de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLK een goed weerwoord kunnen bieden.

De XC60 is met z’n lengte van 4,60 meter een van de grootste auto’s in z’n segment, al zou je dat niet zeggen als je hem ziet staan. Met z’n ronde vormgeving moet hij meer vrouwen trekken dan wat bonkige XC90. Ook binnenin is het Scandinavisch design wat de klok slaat, met een slanke middenconsole die naar de bestuurder gericht is.

Volvo’s nieuwe SUV staat op het platform van de V70 en de S80. De XC60 rijdt daardoor meer als een stationwagon die hoog op z’n poten staat dan als een logge SUV. Het is alleen jammer dat de besturing nogal licht is. De 3,2-liter zescilinder is met z’n 285 pk een heerlijke motor, maar het verbruik komt zomaar uit op 1 op 6. Wie zuiniger wil rijden, komt terecht bij een 200 pk sterke benzinemotor (eerste helft 2009) of een 2,4-liter turbodiesel met 163 pk.