De twee aartsrivalen van de 3-serie –de Audi A4 en de Mercedes C-klasse- zijn druk bezig om aan de stoelpoten van de BMW te zagen. Met een grondige facelift wil het Beierse merk orde op zaken stellen.

BMW wil de concurrentie de loef afsteken met een extra gespierd uiterlijk. Een dikkere voorbumper met volledig geïntegreerde nieren zorgen hier bijvoorbeeld voor. Grotere luchtinlaten en een soort ‘powerdome’ a la M3 dragen ook een belangrijk steentje bij. Binnenin de gefacelifte 3-serie waarderen we het versimpelde iDrive- en het fraaie multimediasysteem.

De nieuwe motor uit de 330d is een genot. Dankzij de nieuwste technologie levert deze turbodiesel maar liefst 245 pk en –nog indrukwekkender- 520 Nm. Met deze motor is de 3-serie en echte beul (wielspin bij 100 kilometer per uur!), en met het optionele Blueperformance-pakket voldoet deze krachtbron zelfs al aan de strenge Euro VI-emissie-eisen. In ons land zullen de leaserijders waarschijnlijk kiezen voor de minder potente 318d en 320d.

De 3-serie is nog altijd de best rijdende auto in z’n klasse. Het stuurgevoel en de lichtvoetigheid zijn in dit segment simpelweg ongeëvenaard. Het comfort is er door de facelift ook iets op vooruit gegaan, viel ons tijdens onze eerste kennismaking op.

De volledige rij-impressie met de gefacelifte BMW 3-serie is te lezen in AutoWeek 37, die vanaf woensdag 10 september in de winkels ligt.