Op de Autosalon van Parijs laat Ford wederom een concept-versie zien van de Focus RS. De auto is nog in ontwikkeling, maar er is al weer veel meer over bekend.

De Ford Focus RS is voorzien van de vijfcilinder 2,5-liter Duratec turbomotor. Om die te brengen naar 300 pk en een maximale trekkracht van 440 Nm heeft de RS-divisie speciale nokkenassen, een verbeterde cilinderkop en –pakking en een verbeterd inlaat- en spruitstuk voor de motor ontwikkeld. Ford belooft een acceleratiesnelheid van 0 naar 100 km/u binnen zes seconden en de topsnelheid is ‘minstens 260 km/u’.

Begin 2009 wordt de auto leverbaar. Ford hoopt met deze RS de opvattingen over een voorwielaangedreven auto met een hoog prestatieniveau te veranderen. Want het is natuurlijk altijd maar de vraag of de RS zijn driehonderd pk ook werkelijk op het wegdek kwijt kan. Om dat voor elkaar te krijgen, zijn volgens Ford verschillende innovaties ontwikkeld. De nieuwe voorwielophanging die voor dat doel is ontwikkeld, heet ‘RevoKnuckle’ en moet instabiel stuurgedrag en andere stuurproblemen beperken. Ook is er een ESP-systeem dat niet meteen het feest bederft als er wordt echt gasgegeven. Het kan zelfs helemaal worden uitgeschakeld.

 

Ultimate Green

Wanneer de auto leverbaar wordt is er keuze uit drie kleuren. De eerste is dus ‘Ultimate Green’, volgens Ford een moderne vertaling van de kleur die Ford in de jaren ’70 gebruikte op Le Mans. De ander zijn ‘Performance Blue’ en ‘Frozen White’. Bij alledrie de kleuren kan worden gekozen voor een volledig zwart interieur.

De spoorbreedte van de RS ten opzichte van mindere Focussen is vier centimeter gegroeid. De wielen hebben de maat 19 inch. Verder zijn gespierde details als een luchtdoorlaat onder de achterbumper, speciaal ontworpen Recaro sportstoelen en de ventilatieopeningen op de motorkap zijn er niet alleen voor de show: ze dienen er ook voor om de motor op temperatuur te houden.