We meldden het vorige week al in de gedrukte AutoWeek: de productie van DeLorean staat op het punt om te herstarten. In Texas worden twee auto’s per maand geproduceerd.

In Humble, Texas herstart de productie van DeLorean. De beroemde roestvrijstalen sportauto uit de jaren ’80 kreeg wereldfaam door zijn optreden als tijdmachine in de ‘Back to the Future’-films. Van de 9.000 auto’s die destijds zijn gebouwd, rijden er nog altijd 6.500 rond.

Binnenkort komen er weer exemplaren bij. Ze komen uit de fabriek van Stephen Wynne. Bij hem kon een klassieke DeLorean al helemaal worden herbouwd, maar uit zijn enorme onderdelenvoorraad worden nu ook geheel nieuwe auto’s gebouwd. Wynne heeeft zijn voorraad van Kapac Co., dat na het faillissement van DeLorean daar de inventaris kocht.

De nieuwe auto’s worden voor tachtig procent uit die onderdelen gebouwd. De overige twintig procent zijn helemaal nieuwe onderdelen. Ook de motor is opnieuw de aloude PRV V6. Die is voor de gelegenheid opgevoerd tot 194 pk in plaats van de oude 130. In Humble worden een bescheiden twee auto’s per maand gemaakt - de eerste twee zijn inmiddels klaar. In totaal blijft de productie beperkt tot vijfhonderd stuks. Zo kan de auto vallen in de kitcarklasse en hoeft niet aan emissie-eisen te voldoen en ook een botsproef blijft de auto bespaard.

In Europa zorgt DeLorean Europe voor de verspreiding van de nieuwe DeLoreans. Dat is nota bene gevestigd in het Noord-Hollandse Hem en is al jarenlang DeLorean-specialist. Daar laten ze er geen gras over groeien: op 13 september wordt een nieuwe showroom geopend en er wordt overwogen de nieuwe DeLoreans in Roemenië te produceren om kosten te drukken.