PSA (Peugeot en Citroën) kijken met lede ogen naar het succes van Dacia in West-Europa. Dat wakkert bij het concern de plannen aan om zelf een budgetmerk te beginnen. Dat weet de Franse krant La Tribune te melden.

Met een nieuw budgetmerk wil PSA modellen die overzee worden geproduceerd, zoals deze Chinese Dongfeng Citroën, naar Europa halen. Ook modellen uit Zuid-Amerika moeten deze kant op komen. Die voldoen doorgaans niet helemaal aan de hoge West-Europese standaard. Om de merken Peugeot en Citroën daardoor niet te veel te schaden, moet daarvoor een nieuw merk in het leven worden geroepen. Vanaf 2010 moet het project met de overzeese modellen gaan lopen.

La Tribune ziet daarvoor een nieuw leven voor oude merk Talbot wel zitten. “Dat merk werd vroeger al gebruikt om producten van Chrysler mee om te dopen voor de West-Europese markt.” In 1986 hield Talbot op als personenautoproducent. Het geplande nieuwe model van het merk werd op het laatste nippertje omgedoopt tot Peugeot 309.

 

Panhard

Eerder gaf PSA aan graag wat hoger in de mark te willen opereren. Het eerste wapenfeit daarvan wordt de Peugeot 308 RCZ en ook een cabrioversie van de Citroën C5 lijkt in het vat te zitten. Toen PSA de dure plannen aankondigde, droomden de liefhebbers van Franse auto’s al van een wedergeboorte van Panhard. Daarvan hebben we echter nooit meer iets gehoord. Dus of Talbot werkelijk wordt teruggehaald van de eeuwige jachtvelden, moeten we ook nog maar zien.