Twee compleet nieuwe technieken heeft Nissan Motor Company gisteren onthuld. Beide zijn geïntegreerd in het All-Around Collision Free prototype. Die kan niet botsen. Als het goed is, tenminste.

Nissan’s meest recente prototype borduurt voor op het Safety Shield-concept. Dit principe behelst dat het voertuig met alle inzittenden beschermd worden vangevaren die uit meedere richtingen komen. In het nieuwe prototype van de Japanners werken het al bekende Distance Control Assist (DCA) en Lane Departure Prevention (LDP) samen met een stel verse technieken. Deze technieken zijn Side Collision Prevention (SCP) en Back-up Collision Prevention (BCP). Deze moeten de bestuurder beschermen van gevaren die van de zij- of achterkant afkomstig zijn. Beide systemen doen meer dan alleen waarschuwen. Zo grijpt het SCP in door individuele wielen af te remmen om zo een botsing te voorkomen. Bij het BCP wordt eerst een geluidswaarschuwing gegeven voordat de auto gaat remmen, bijvoorbeeld tijdens het uitrijden van een parkeerplek.

Wereldwijd wil Nissan veiliger auto’s gaan maken met geavanceerde veiligheidsfoefjes. Voor Japan heeft het merk zich het doel gesteld om in 2015 het aantal dodelijke verkeersongelukken waarbij een Nissan is betrokken, te halveren in vergelijking tot 1995.