De superrijken laten vandaag de dag weer steeds vaker een op zich al bijzondere auto voorzien van een uniek koetswerk. Het Italiaanse designhuis Fioravanti is op het moment bezig met de bouw van een bijzondere Ferrari F430.

Het aantal auto’s met een unieke carrosserie is de laatste jaren weer flink gestegen. Denk bijvoorbeeld eens aan de Ferrari’s Pininfarina P4/5, de Giugiaro GG50 of de Zagato 575 GTZ. Maar ook een Bentley en Maserati zijn onlangs aangepakt door Zagato en Carrozzeria Touring is ook graag bezig met Maserati’s.

Ter ere van het twintigjarige bestaan van Fioravanti wordt een speciale Ferrari F430 heeft gebouwd. De ‘one-off’ wordt al gesignaleerd tijdens het maken van rondjes Ferrari’s befaamde testcircuit in Maranello. Wat opvalt, is dat de voorkant maar mild gewijzigd is. De achterkant is wel stevig onderhanden genomen. Naar verluidt zijn de achterlichten van de 599 geïnstalleerd en de grote luchtinlaten vallen ook op. Maar wat het meest in het oog springt, is het gebruik van koolstofvezel. De sideskirts, de buitenspiegels, het dak en de lip onder de voorbumper zijn allemaal gemaakt van dit materiaal.

Het Italiaanse designhuis kreeg van de koper, een Aziatische verzamelaar, de opdracht om het gewicht zo laag mogelijk te houden; wellicht is dus een 430 Scuderia als basis gebruikt. Fioravanti heeft al ervaring met Ferrari, want het bijzondere klapdak van de Superamerica, komt ook bij hun vandaan.

Voor speciale wensen heeft Ferrari het koetsbouwprogramma. Allereerst moet een donor worden gezocht. Daarvoor kan worden gekozen uit een F430, een 612 Scaglietti of een Enzo. Vervolgens moet er een bedrag van ongeveer 2 miljoen euro en een ontwerpplan komen. In principe kan de ‘speciale’, zoals Ferrari het zelf noemt, dan gebouwd worden. Alleen enkele punten moeten ongewijzigd blijven. Voorbeelden hiervan zijn de kreukelzones, de constructie van de voorruit en de aandrijflijn.