De nieuwe Saab 9-3 wordt gebouwd op het platform van de nieuwe Opel Astra, dat is onlangs besloten. Door die beslissing valt dat platform af voor de kleine 9-1. Daarom wordt die auto nu in een nog kleinere klasse gepland.

Saab had het plan om zowel de nieuwe 9-5 als 9-3 op het platform van de Opel Insignia te zetten. Door de maatregelen rond de CO2-uitstoot moet Saab echter kleinere auto’s gaan bouwen – niet te veel grote CO2-monsters meer, dus. Daarom is besloten de 9-3 op het Epsilon 2-platform van onder meer de volgende generatie Opel Astra te bouwen. Da’s pech voor de Saab 9-1. Dat moet de benjamin van het programma worden en die kan nu dus niet meer op Astra-basis staan.

Saab-directeur Jan-Ake Jonsson zegt dat de 9-X Biopower, de concept car die een voorbode is van de 9-1, ‘opnieuw moet worden gedefinieerd’. De Saab-bazen willen de 9-1 op een kleiner platform zetten, dat van de Corsa bijvoorbeeld. Daarmee komt hij in de vijver van de premium-mini’s – denk daarbij aan de Mini van BMW en de Alfa Mito. Om de Saab in die klasse betaalbaar te houden gaan goodies van het studiemodel, als de beweegbare achterspoiler, het productiestadium zeker niet halen.

Wanneer de 9-1 klaar is, is nog niet duidelijk. Aanvankelijk moest het in 2010 al zo ver zijn. Maar door de wijziging van de plannen wordt nu 2012 gefluisterd. De eerste nieuwe Saab waarmee we te maken krijgen is de 9-3X. Dat is een 9-3 à la de Volvo XC70 of de Audi Allroad. Naar alle waarschijnlijkheid staat die in oktober op de Autosalon van Parijs.