De Mercedes-Benz SLR McLaren komt nog als extra sterke en exclusieve speedster, maar dan houdt de samenwerking tussen Mercedes en McLaren Automotive op. Er wordt druk gewerkt aan een opvolger van de SLR alleen onder welk merk de auto op de markt komt is nog onbekend.

Het probleem is op dit moment dat McLaren op eigen houtje een opvolger voor de sportwagen aan het ontwikkelen is. Mercedes wil daar koste wat het kost een stokje voor steken. De Duitsers hebben namelijk 40 procent van de aandelen in McLaren in hun bezit en ze willen al lange tijd een meerderheidsbelang hebben in de fabrikant. Om dit tegen te gaan moet McLaren-directeur Ron Dennis en zijn zakenpartner Mansour Ojjeh, die elk een aandeel hebben van 15 procent in McLaren, samen met de koninklijke familie van Bahrein een SLR-opvolger in eigen huis ontwikkelen. De samenwerking met het koninklijk huis van Bahrein is niet zo heel verrassend. De Bahreinse koning staat bekend als autogek en heeft zich vorig jaar voor 30 procent ingekocht in McLaren. Wat op de achtergrond speelt is dat Das Haus de F1-renstal van de Britten wil overnemen. Als de McLaren Groep ook nog een tak heeft die sportwagens bouwt, kan Dennis een grotere smak geld vangen voor het bedrijf. Op dit moment vraagt de hoogste baas van McLaren 115 miljoen euro voor zijn 15 procent en dat is exact de prijs waarmee de Bahreinse vorst zijn 30 procent bemachtigde in 2007.

Twee prototypes van de nieuwe SLR rijden al rond op het testcircuit. Beiden hebben de motor in het midden liggen en hebben wat weg van een Ferrari F430. Één van de testauto’s is voorzien van een Mercedes tiencilinder. De Duitsers weigeren nu nieuwe motoren te leveren en hebben McLaren gevraagd te stoppen met het project. Anders zeggen ze de betalingen van de Engelsen te annuleren