Deze maand onthulde Lotus nog de Evora in Londen, maar toch zit het Engelse merk te kijken hoe ze hun gamma kunnen verbreden. Volgens Britse media komen er meer variaties op de Evora, Elise en Exige. Daarnaast gaat Lotus samenwerken met Abarth en is de lancering van de Esprit-opvolger uitgesteld tot 2011.

De volgende generatie Lotus Elise moet de basis vormen voor een Abarth tweezitter. Fiat heeft groenlicht gegeven voor de ontwikkeling van auto en in 2011 moet de sportieve Abarth onthuld worden. De auto moet gaan lijken op de Smart Roadster. De voorrkeur van Abarth op het gebied van motorisering gaat uit naar nieuwe geblazen viercilinders van de Fiat Groep. Die zouden in het midden geplaatst kunnen worden en 240 pk moeten produceren. Op een beoogd wagengewicht van 900 kg moet de auto in staat zijn tot uitstekende prestaties.  Lotus zelf is druk bezig met het ontwikkelen van een S3 versie van de huidige Elise. Ook van de Exige, die op hetzelfde platform als de Elise staat, komt een soortgelijke sportievere versie. De Engelsen willen verder klanten van de Evora de keuze geven om naast een 2+2 te kiezen uit een tweezitter of een cabriolet.

 

Esprit uitgesteld

Het aanstaande topmodel van de Britten, de Esprit, is daarentegen een jaar uitgesteld. Pas in 2011 komt die op de markt komen. De krachtbron van de nieuwe Esprit lijkt op dit moment een BMW 4,4-liter twinturbo V8 te worden; nadeel is dat Lotus die van BMW niet op eigen houtje mag doorontwikkelen. Een verdere samenwerking met Toyota wordt dan ook niet uitgesloten. De Japanners leveren op dit moment al de motoren voor de Elise, Exige en Evora. Een hybrideaandrijflijn van Toyota kan ook maar zo eens in de Esprit belanden nu het merk ook bezig is met Electro-Elise.

Lotus heeft bevestigd dat de Esprit in de toekomst te bestellen valt als een coupé en als coupé/cabriolet. Het hoofdkwartier van Lotus in Norfolk in Engeland is als locatie aangewezen voor de productie. De verwachte Amerikaanse prijs zal rond de 130.000 dollar liggen en daarmee duikt de Engelsman onder de prijs van Italiaanse concurrenten als de Ferrari F430 en Lamborghini Gallardo . De reden dat Lotus een jaar later komt met de Esprit, is dat men de auto duidelijk wil laten onderscheiden van de nieuwe Lotus Evora.