Chevrolet test zich deze zomer een slag in de rondte, niet alleen de nieuwe Nubira wordt veelvuldig in de Alpen gespot, ook de Beat en de opvolger van de Tacuma passeerden de lens van een AutoWeek-lezer.

De hoogste berg van Oostenrijk, de bijna 3.800 meter hoge Grossglockner, is geliefd bij de heren testrijders. Op deze foto ziet u in het midden de nieuwe Nubira die een aanhanger met zakken zand mee de berg opzeult. Daarnaast staan de Beat, de compacte auto die de Matiz met pensioen zal sturen en een nog niet zo vaak gesignaleerd model, de auto die Tacuma na 9 jaar met pensioen zal sturen. De heer B. Hermans legde het tafereel vast. De opvolger van de Tacuma wordt volgens Chevrolet een crossover tussen een MPV en een SUV, a la Dodge Journey. Hij komt in de tweede helft van 2009 en dan mag eindelijk de in 2000 gelanceerde Tacuma met pensioen. Die begon zijn leven als Daewoo net als de Matiz, die wordt opgevolgd door de Chevrolet Beat. Als conceptcar oogde de Beat lekker stoer. Het exemplaar wat hier afgeplakt te zien zal niet zulke grote wielen hebben en ook de bumpers zullen een stuk braver zijn, zoals wel vaker wanneer studiemodellen in productie gaan. Dat gebeurt in 2010 met de Beat, dus de Matiz moet nog wel even mee.

Over de nieuwe Nubira weten we het meest. Hij komt op het Delta II-platform te staan, een nieuw platform dat ook als basis voor de nieuwe generatie Opel Astra dient. De auto komt ook in de Verenigde Staten op de markt, maar daar heet –ie Chevrolet Cobalt. Naast de sedan van de foto’s komt de Nubira ook als stationwagon op de Europese markt. Eind 2009 is het zover.