De nieuwe Honda Jazz maakt eindelijk de oversteek naar Europa. In Parijs maakt de compacte Honda zijn Europese debuut, in de Nederlandse showrooms is hij vanaf 8 november te bewonderen.

Als de nieuwe Jazz op Nederlandse bodem arriveert, is hij al een jaar in Japan leverbaar. Het nieuwe model heeft een lengte van 3.900 mm, is 1.695 mm breed en met een hoogte van 1.525 mm moeten we ´m scharen tussen compacte hatchbacks en MPV´s in het B-segment. Hij is 22 mm breder, en groeit 55 mm in de lengte. De wielbasis nam met dezelfde afstand toe, zodat achterpassagiers rianter zitten. Honda belooft nog makkelijker ´magic seats´, achterstoelen die zich eenvoudiger laten neerklappen. En dan is er nog de mogelijkheid alleen de zittingen omhoog te klappen zodat laadgemak in de hoogte ontstaat. De bagageruimte heeft een dubbele bodem, en er kan 424 liter in, wat voor een auto in het B-segment fors is.

 

1.2 en 1.4

De Europese Jazz is er als 1.2 en 1.4. De eerste levert 90 pk, de tweede komt dankzij i-VTEC-techniek aan 100 pk. Wie voor de lichtste motor gaat heeft een auto die gemiddeld 5,1 liter benzine per 100 kilometer tot zich neemt, de 1.4 is iets minder zuinig maar scoort een nog altijd fraaie 5,3 liter per 100 kilometer. Goed voor een CO2-uitstoot van respectievelijk 120 en 124 gram per kilometer. Zoals zo veel moderne auto´s beschikt de Jazz over een lampje dat het ideale schakelmoment voor zuinig rijden aangeeft. Standaard heeft de Jazz een handgeschakelde vijfbak, een zestrapsautomaat die je ook met flippers bij het stuur kunt bestellen behoort alleen bij de 1.4 tot de mogelijkheden. Een dieselversie van de Jazz is niet gepland.

Tot slot nieuws op veiligheidsgebied, voor het eerst heeft de Jazz gordelverklikkers op alle zitplaatsen. Zes airbags zijn standaard.