Vroeger dan BMW voor ogen had (afgelopen donderdag), konden wij u de nieuwe 7-serie laten zien. Nu acht BMW de tijd rijp om alle details van de auto vrij te geven.

De BMW 7-serie komt in de eerste instantie in drie uitvoeringen: de 730d, 740i en 750i, allen voorzien van turbomotoren. De 730d is de minst potente van drie, met een vermogen van 245 pk. De drieliter twinturbodiesel is geheel nieuw ontwikkeld en goed voor een maximumkoppel van maar liefst 540 Nm. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost de auto 7,2 seconden en bij 245 kilometer per uur vind de 730d het mooi geweest.

Het benzinegamma trapt af met de 740i. Deze heeft een 3,0-liter twinturbomotor aan boord met 326 pk en een maximumkoppel van 450 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de 740i 5,9 seconden (740Li 6,0 seconden), de topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur.

Het vlaggenschip is de 750i. Deze heeft de beschikking over een 4,4-liter V8 die er dankzij twee turbo’s 407 pk en 600 Nm uit pompt. Het obligate sprintje naar de 100 kost 5,2 seconden (750Li 5,3 seconden), de topsnelheid ligt op een ook hier begrensde 250 kilometer per uur.

Een belangrijke wereldprimeur in de BMW 7-serie is Integral Active Steering. Dit systeem koppelt het bekende Active Steering systeem op de vooras met snelheidsafhankelijke achterwielbesturing. Dynamic Damping Control en Dynamic Ride Control zijn standaard op alle modellen. Met dat laatste systeem, dat de instellingen ‘Sports’, ‘Comfort’ en ‘Normal’ kent, kan de bestuurder de rijeigenschappen, gasrespons en mate van stuurbekrachtiging instellen.

Om de inzittenden van de vijfde generatie 7-serie tegen onheil te beschermen, monteert BMW een hele batterij veiligheidsvoorzieningen. Uiteraard ABS, ESP en de obligate airbags, maar dat is nog maar het begin. Zo laat Lane Change Warning het stuur trillen als de bestuurder volgens de elektronica ongewenst z’n rijbaan verlaat. De cruise control kan optioneel worden gekoppeld aan Active Braking Assistant, een systeem dat kop-staartbotsingen tegengaat. BMW Night Vision zorgt ervoor dat de bestuurder ook in het donker de mensen langs de weg kan herkennen. Een belangrijke innovatie in de 7-serie is Connected Drive, een systeem dat de Zeven volgens BMW de eerste auto maakt waarin echt geïnternet kan worden.

De gewone 7-serie is 5,07 meter lang (Li: 5,21 meter), 1,90 meter breed en 1,48 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 500 liter. De L-versies hebben een 140 millimeter langere wielbasis dan de gewone 7-serie.

BMW onthult de nieuwe 7-serie op de Autosalon van Parijs in oktober. In november verwachten we de auto in de showrooms.