McLaren en Mercedes sluiten hun samenwerking af met een gelimiteerde serie van de SLR. Die is helemaal open en is zelfs sneller dan de SLR 722 Edition.

Morgen geven Mercedes en McLaren het finaleschot voor de SLR. Er komt een speciaal afscheidsmodel. Die supersportwagen wordt bij McLaren in Woking gebouwd. De productie van de SLR loopt daar op z’n einde en er komt geen nieuwe Mercedes meer uit Woking. Om het einde van het beruchte model niet ongemerkt voorbij te laten gaan, worden 75 stuks van een geheel open variant gebouwd.

Het voorbeeld voor die auto is deze historische 300 SLR die in de jaren ’50 werd ingezet bij races. Hij is helemaal open en heeft een minimale voorruit. Alles is gedaan om de aerodynamica te verbeteren. Naar verluidt gaan de finale-serie in 26 seconden van 0 naar 300 km/u en is de topsnelheid 350 km/u; dertien stuks sneller dan de 722 Edition.

De uitgeklede SLR is tweehonderd kilo lichter dan een normale uitvoering en weegt dus zo’n 1.450 kilo. Alle overbodige luxe is van boord gehaald. Zelfs elektrisch bedienbare ramen en een airco zijn er niet. Voor de constructie is rijkelijk gebruikgemaakt van koolstofvezel en verder zijn er keramische remschrijven, sidepipes en een vijftraps automaat.

De spitituele opvolger van de SLR wordt een sportauto met vleugeldeuren die Mercedes-Benz zelf in Sindelfingen gaat bouwen. In 2010 gaat van die SLC de productie van start. Je leest over dat nieuwe model alles over in AutoWeek 27, die vanaf vandaag in de winkels ligt. Morgen verwachten we de eerste beelden van de ultieme SLR uit Woking.