Er is een gapend gat in het gamma van de Mitsubishi Lancer: tussen de 1,8-liter viercilinder van 143 pk en de 295 pk sterke Evolution zit niets. Om dat gat op te vullen komt het merk begin volgend jaar met de 240 pk sterke Ralliart. Maar wij kunnen nu al melden hoe de auto rijdt.

De Ralliart oogt lang niet zo spectaculair als de Evolution: geen ‘taartschep’ en ook de uitgeklopte wielkasten ontbreken. Ook de wielen zijn gewoon dezelfde als die van de 1.8, zij het dat ze in het geval van de Ralliart in titaniumgrijs zijn uitgevoerd.

De auto heeft een grote troefkaart ten opzichte van z’n concurrenten: de vierwielaandrijving. Het systeem is minder geavanceerd dan dat van de Evolution, maar een voordeel is dat de auto voorspelbaarder in de bochten is.

De turbomotor is een fijn exemplaar. Een echt kanon wordt de Lancer Ralliart er niet van (0 tot 100 in 7 seconden), maar hij heeft zeker z’n aantrekkingskracht in de GTI-klasse.

 

Onze volledige eerste rij-indruk met de Mitsubishi Lancer Ralliart kunt u lezen in het Journaal van AutoWeek 28, die vanaf woensdag 9 juli in de winkels ligt.