Tegenvallende verkoopcijfers in juni, -8,5% ten opzichte van juni 2007. Daar dient wel bij opgemerkt te worden dat die junimaand extreem goed scoorde. Desondanks is de totale verkoopwinst over de eerste helft van het jaar bijna in z’n geheel verdampt.

Bijna 48.000 auto’s is nog steeds een heel aardig verkoopcijfer. Daarvan had Volkswagen weer eens het grootste aandeel, gevolgd door Ford en Peugeot. Opel dat het de laatste maanden erg goed deed komt nu niet verder dan een 5e plaats.

Bij de modellen gaat de Peugeot 207 weer aan de leiding. In de top 10 behoren maar liefst 7 modellen tot de compacte klasse, een bewijs dat de belastingwijzigingen kopers toch vaker zuinige auto’s laten kiezen. Opmerkelijk: oudgediende Ford Ka pakt zomaar de tweede plaats. En op plaats drie vinden we zomaar de nieuwe Hyundai i10. Buiten de top 10 zien we nieuwkomers als de Audi A4 (14e), Fiat 500 (16e) en Citroën C5 (24e) flink op stoom komen.

Over de eerste helft van het jaar gaat Ford aan de leiding, op maar een paar honderd auto’s gevolgd door Volkswagen en Opel. Ook niet ver daar achter staan Peugeot, Toyota en Renault, al kunnen ze voorlopig niet tippen aan de top 3.

Grote winnaars bij de merken zijn Ford, Fiat, BMW, Nissan, Honda, Daihatsu en Dacia. Bij de grote merken zijn het vooral Volkswagen en Opel die een stapje terug moeten doen. Verder zijn het vooral Volvo, Kia, Alfa Romeo en Saab die een flink minder verkopen.

 

 Verkoopcijfers januari-juni 2008 t.o.v. januari-juni 2007

 Verkoopcijfers juni 2008 t.o.v. mei 2008

 

bron: A2SP