Dacia heeft de Logan sedan vernieuwd. In Nederland zullen we deze Logan echter niet tegenkomen.

De komst van de vernieuwde Logan sedan is voor Renault Nederland aanleiding te stoppen met de vierdeurs. Door de komst van de Logan MCV en de Sandero is de markt voor de sedan te klein geworden. De vernieuwing van de Logan gaat niet helemaal aan ons voorbij: deze nieuwe neus gaan we binnenkort ook zien op de Logan MCV. En die blijft gewoon in het programma.

Vier jaar na de komst van de Dacia Logan is het model flink herzien. Vanaf juli is dit nieuwe model te koop. Het nieuwe ontwerp van de Logan sluit aan bij de nieuwe Sandero. Hij heeft diens bollere neus gekregen. De achterklep heeft een wat gestroomlijndere vorm gekregen en heeft bovendien een verchroomde strip. Ook de voor- en achterbumpers hebben een wat meer afgeronde vorm gekregen. Verder is er een nieuw assortiment wielen en is er een aantal nieuwe exterieurkleuren.

De Logan heeft het dashboard van de Sandero gekregen. Dacia vindt dat deze B-segment auto de ruimte heeft, die je in het C-segment zou verwachten. Dat is onder meer bereikt door het nieuwe model vier centimeter langer te maken. Het assortiment motoren blijft het zelfde: er is een 1,4-liter met 75 pk, een 1,6-liter met 90 pk en de 1,6-liter 16V met 105 pk. De diesel is de 70 pk sterke 1,5-liter dCi.

De Logan is het succesnummer van Dacia. In 2004, het debuutjaar van de sedan, werden 22.833 exemplaren verkocht. Dat is met de komst van de verschillende carrosserievarianten de expansie van het merk gegroeid naar 229.743 stuks in 2007. Tot en met mei van dit jaar staat de teller al 103.266 Dacia’s. En dan moet de Sandero nog van start gaan…