Er werd al lange tijd over gesproken: de terugkeer van een pontente zescilinder naar de grotere Audi’s. Nu heeft het merk dan eindelijk de specificaties van het blok vrijgegeven. Het gaat om een geheel nieuwe 3.0 TFSI.

Hoewel de letter T in TFSI anders doet vermoeden, maakt de 3,0-liter motor geen gebruik van turbotechnologie. In plaats daarvan monteert het merk een compressor. Door het gebruik van een directe inspuiting weet Audi het traditionele nadeel van de compressormotor (vermogensverlies) grotendeels te ondervangen. De V6 heeft bij z’n debuut een vermogen van 290 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. Tegelijkertijd blijft het gemiddeld verbruik in alle modellen waarin Audi de motor gaat monteren beperkt tot minder dan 10 liter per 100 kilometer.

De nieuwe 3.0 TFSI maakt eind dit jaar z’n debuut in de gefacelifte Audi A6 (foto). Begin 2009 komt er een 333 pk sterke variant van deze motor in de nieuwe Audi S4 te liggen.