Ook 911 Carrera 4 in het nieuw

Je kunt er op wachten: nadat de facelift van de normale 911 is aangekondigd, druppelt daarna het nieuws over de wijzigingen van de derivaten binnen. Over de vierwielaangedreven versies is er ook nieuws.

Net als de 911 Carrera en Carrera S, zijn ook de Carrera 4 en de Carrera 4S gefacelift. Ook de vierwielaangedreven variant is er als cabriolet en als coupé. Tot zo ver geen nieuws. Wél belangrijk is dat het vierwielaandrijvingsysteem nieuw is. De visco-lamellenkoppeling is met pensioen gestuurd. De huis-tuin-en-keuken-911’s adopteren het Porsche Traction Management-systeem van de wilde 911 Turbo. Op de achteras zit een mechanisch sperdifferentieel.

Dit PTM zorgt voor een betere verdeling over de kracht op alle vier de wielen. Het past zich aan weg- en rij-omstandigheden. Het oude systeem kon maximaal veertig procent van de aandrijfkrachten naar de vooras leiden. PTM doet desnoods honderd procent van de aandrijving op de voorwielen.

Een Carrera 4 herken je omdat hij 4,4 centimeter breder is dan de tweewielaandrijver én er is een doorlopende rode reflecterende band op de bips. De vernieuwde Carrera 4 kost als coupé 125.500 euro en de cabrio is 142.000 euro. De dichte S-versie is 142.000 euro en als zonnewagen kost die 157.500 euro.

Wanneer u nog niet 911-moe bent, zien we u terug als de gefacelifte 911 Turbo wordt gepresenteerd. Wedden dat we daarvan binnenkort de eerste fabrieksfoto’s zien?

Tip de redactie