We hebben de Ferrari California al op wat steriele studiobeelden gezien, maar het merk reed buiten de fabriekspoorten alleen met zwaar ingepakte exemplaren. Dankzij AutoWeek-lezer Mark Wildeman weten we nu ook een stuk beter hoe de auto er ‘in het wild’ uitziet.

 De Ferrari California zit vol met innovaties. Allereerst een stalen klapdak, dat sowieso tot de standaarduitrusting behoort. Met andere woorden: een coupé komt er niet. Het chassis en het koetswerk zijn van aluminium, net als bij de andere huidige Ferrari’s het geval is.

Ook is er een geheel nieuwe 4,3-liter V8 met directe inspuiting en een speciale krukas, die midden voor in de auto te vinden is. Deze V8 levert 460 pk en zorgt voor een sprint naar 100 kilometer per uur in minder dan vier seconden. Een andere noviteit is een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die voor extreem lage schakeltijden zorgt. Bovendien verlaagt het gebruik van deze transmissie het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot: de California blaast elke kilometer 310 gram CO2 uit, wat toch minder is dan een vergelijkbare en minder krachtige auto als de Maserati Gran Turismo (330 gram/kilometer).

Een nieuw ontwikkelde, multilink achterwielophanging zorgt voor extra comfort. Het F1-Trac traction control systeem, dat debuteerde op de 599 GTB Fiorano, is aangepast aan de eigenschappen van een GT als de California. Met het F1-Trac systeem kan de bestuurder de rijeigenschappen beïnvloeden. Voor extra veiligheid zorgen de keramische remschijven, die eveneens tot de standaarduitrusting behoren. De stoelen, het stuurwiel, het dashboard en het infotainmentsysteem zijn nieuw ontwikkeld voor de California.

Ferrari onthult de California pas in oktober op de Autosalon van Parijs, maar de komende weken zullen meer foto’s op onze site verschijnen. De prijs van de auto is nog niet bekend, maar waarschijnlijk komt die iets onder die van de F430 te liggen.