Fords ‘bestellimo’ XXL toerde maandag rond in ons land. Wees gerust: Ford heeft geen ambities deze ultra luxe bus in productie te nemen.

Al anderhalf jaar geleden, in januari 2007, berichtten we over de natte droom van de Ford Transit bouwers: de Transit XXL. Deze kolos is gebouwd ter viering van de prijs ‘internationale bestelauto van het jaar 2007’ en de ontwerpers hebben al hun creativiteit in de strijd gegooid om er wat bijzonders van te maken.

De 7,4 meter lange ‘stretched limo’ was afgelopen maandag te spotten op de Nederlandse wegen. Hij is gebaseerd op twee Transit Tourneo-modellen die zijn samengesmolten tot een luxe bestelwagen. Onder de motorkap van de XXL ligt een 2,2-liter Duratorq TDCi-motor. Om met ruim zeven meter lengte de stijfheid van de auto te behouden, is de carrosserie verstevigd. Het gewicht van deze feest-Transit bedraagt maar liefst 2.500 kilo. Hij kan maximaal nog duizend kilo lading meenemen. Verder is de auto voorzien van donker getint glas, om de privacy van de maximaal acht inzittenden te waarborgen. De stoelen zijn royale met leer beklede captain seats die bovendien ook verwarmbaar zijn.

Ford wil met deze bus de bedrijfsauto in een ander daglicht zetten. Er worden door bedrijven steeds meer eisen gesteld aan het comfort en het niveau van hun bestelbus. Ford is niet van plan de XXL in productie te nemen. Wij zien het ook niet gebeuren dat aannemers straks massaal om Transit-limo’s gaan vragen.