In Duitsland worden de eerste CEO’s van China Automobile aan de dealers uitgeleverd. Toen de auto vorig jaar werd gepresenteerd zorgde die voor opschudding omdat de Chinees als twee druppels water lijkt op een BMW X5.

In Duitsland worden op het moment tachtig dealers voorzien van een eerste voorraad CEO’s. De nep-X5 is technisch gebaseerd op een oude Misusbishi Pajero. In eerste instantie is hij te koop met een 2,4-liter benzinemotor Die heeft een vermogen van 125 pk; een versie met 165 pk volgt in de herfst, net als een V6 diesel met 195 pk. In Duitsland kost de CEO 25.990 euro.

Het tweede model zit er aan te komen. Dat is de Ufo. Die doet sterk denken aan de vorige Toyota RAV4. Hij heeft in Duitsland een prijs vanaf 15.990 euro en een lengte van 2,385 meter. De eerste exemplaren worden geleverd met een 129 pk sterke 2,0-liter benzinemotor en een 2,4-liter met 136 pk volgt later. Vanaf de zomer zijn ze leverbaar met vierwielaandrijving. Een vijfdeurs en cabriolet van dit model, staan ook op de planning.

Dan is het Chinese offensief nog niet voorbij. Als de eerste twee modellen aanslaan, heeft China Automobile onder de naam GX6 nog een Land Cruiser look-a-like klaarstaan en ook een bestelauto, een compacte en grote middenklasser staan op de verlanglijst van China Automobile.

Of de auto’s ook naar Nederland komen, zal de tijd leren. Tot nu toe is de Chinese auto-invasie bij ons beperkt gebleven tot een handjevol Landwinds.