Volkswagen maakt haast met de komst van de nieuwe Golf. Met het huidige model is het namelijk moeilijk winst te maken. Door flink te besparen en vlugger te werken, moet de komende Golf VI meer geld in het laatje brengen.

Als de werknemers van Volkswagen in Wolfsburg deze zomer terugkomen van vakantie, start de productie van de Golf VI. Die moet de Golf V doen vergeten. Het duurde bij dit model twee jaar voordat Volkswagen er winst mee kon maken. Dat kwam door de te hoge kostprijs. De Golf VI kost 1.165 euro minder om te produceren, weet de Frankfurter Allgemeine Zeiting te melden. Daardoor kan Volkswagen vanaf de eerste productiedag zwarte cijfers schrijven met de Golf VI.

Volkswagen heeft de kostenbesparing bereikt door in Wolfsburg de vierdaagse werkweek af te schaffen. Daardoor kan een auto 650 euro goedkoper worden geproduceerd. De rest van de besparing wordt onder meer geboekt door een scherpere inkoop. De hogere materiaalprijzen voor bijvoorbeeld staal en de sterke euro zijn juist weer spelbrekers.

Toen in 2003 de Golf V op de markt kwam, duurde het nog vijftig uur om zo’n auto te produceren. Op het moment wordt een Golf in dertig uur gebouwd. VW wil daar in de toekomst nog vijftien tot twintig procent vanaf snoepen. Volkswagen haalt namelijk nog niet het niveau van de concurrentie. Een Opel Insignia wordt bijvoorbeeld in zeventien tot twintig uur gefabriceerd.

Overigens wordt de Golf VI geen geheel nieuw model. Hij deelt het platform van zijn voorganger en verschillende productiedelen van de Golf V zijn nog niet afgeschreven. Vandaar dat de Golf VI de zelfde wielbasis, portieren heeft en het zelfde dak krijgt als het huidige model.