Toyota heeft een prototype klaar met brandstofcel die een twee keer zo grote actieradius heeft als de vorige.

Toyota is niet alleen druk met hybrides, ook de brandstofcel heeft hun aandacht. Daarbij rijdt een auto op waterstof en stoot alleen waterdamp uit. Dat klinkt ideaal, maar voor de productie van waterstof is veel energie nodig en ook de opslag er van is een energie-intensieve klus.

Het vorige Toyota FCHV waterstof-prototype haalde een actieradius van 330 kilometer op een tank van 148 liter. De nieuwe Toyota FCHV-adv (Fuel Cell Hybrid Vehicle advanced) doet het beter. Die haalt op een tank waterstof 830 kilometer. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de nieuwe auto een tankinhoud heeft van 156 liter. Toyota claimt dat de nieuwe auto 25 procent zuiniger is. Verder is de druk in de brandstoftank verhoogd van maximaal 350 naar 700 bar. Verder heeft Toyota gewerkt aan de klacht dat een waterstofauto slecht werkt bij lage temperaturen. De FCHV-adv functioneert bij temperaturen tot -30 graden Celsius.