De Lancia Delta is klaar. En dat is het model dat het merk uit het slop moet halen. Meteen krijgt het Lancia weer goede zin. “We denken dat er nog plek is voor een model tussen de Delta en een Ypsilon.”

Lancia-directeur Olivier François vertelt in de Duitse vakpers dat hij in het Lancia-programma een plek ziet voor een model tussen de Ypsion en de Delta. De Ypsilon is een loepzuivere B-segmenter terwijl de Delta tussen het C- en het D-segment valt.

Lancia heeft zichzelf ten doel gesteld in 2010 300.000 auto’s te verkopen. Nu zijn dat er nog zo’n 150.000. Volgens François wordt de ‘Deltina’ op basis van de Fiat Grande Punto gebouwd. “Wat betreft het design zitten we al op de goede weg. Nu moeten we nog kijken of het project economisch haalbaar is.”

Deze maand gaat de nieuwe Delta in Italië in de verkoop. De rest van Europa volgt vlug daarna. Per jaar wil Lancia er 70.000 aan de man brengen. Voor de Deltina zien ze markt voor 50.000 stuks per jaar. De huidige Ypsilon wordt in 2009 afgelost door een geheel nieuw model.