Volkswagen maakt serieus werk van het downsizen van motoren. Daarbij wordt uit krachtbronnen met een kleine cilinderinhoud een hoog vermogen gepeurd. Zo kan het gebeuren dat de volgende Golf misschien wel een 1,0-liter motor krijgt.

Op de autobeurs in Parijs, in het najaar, staat de helemaal nieuwe Golf VI. Naar verwachting zet Volkswagen met dat nieuwe model de downsize-trend in alle hevigheid voort. De 1,4-liter twincharger is er op het moment al met vermogens tot 170 pk. In het nieuwe model maken wellicht een 1,2-liter en een 1,0-liter hun opwachting. Die laatste zal een vermogen hebben van zo’n 75 pk. Volgens Wolfgang Steiger, verantwoordelijk voor de aandrijflijnen bij VW, zouden de 1,2- en 1,0-liter best wel eens driecilinders kunnen zijn.

De nieuwe Golf komt er ook als hybride. VW liet al eens een hybride TDI zien, maar daarvan kan het kostenplaatje niet worden rondgemaakt. Waarschijnlijk komt Volkswagen dus gewoon met een benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Of alle nieuwe technieken ook meteen bij het verschijnen van de nieuwe Golf leverbaar zijn, is niet duidelijk maar naar verwachting worden deze hoogstandjes druppelsgewijs gepresenteerd.