Stilstand is achteruitgang, en dat kan een merk als Audi zich natuurlijk niet permitteren. Vandaar dat de A3 een lichte opfrisbeurt heeft gekregen, die zich vooral toespitst op de techniek.

De belangrijkste uiterlijke wijzigingen vinden we aan de voorkant van de auto. De verder naar voren stekende grille en het rijtje led’jes zorgen ervoor dat een A3 in de binnenspiegel meer gelijkenis met een A4 in de binnenspiegel vertoont dan voorheen. En dat is best nodig, want de A3 moet nog mee tot 2012. Ook in het interieur zijn er maar weinig dingen anders, merken we als we instappen. Het blijft bij wat nieuwe bekledingsstoffen en sierstrips en andere meters.

We rijden allereerst met de 2,0-liter common-rail TDI, een nieuwe motor voor de A3. Een hele verademing ten opzichte van de lawaaiige pompverstuiverdiesel die we voorheen aantroffen in de dieselende A3’s. We reden met zowel de 140 pk als de 170 pk variant. Optioneel is er ook een zestraps S-tronic transmissie met dubbele koppeling beschikbaar, gecombineerd met de 1.4 TSI zelfs met zeven verzetten.

Op de prijslijst staat voortaan ook magnetic ride. Dit systeem, al bekend uit andere Audi’s, zorgt ervoor dat de A3 nog iets strakker door de bocht gaat dan een gewoon model. Bovendien is er nog een optionele sportstand voor de enthousiaste bestuurders.

 

De volledige rij-impressie met de Audi A3 kunt u lezen in AutoWeek 23, die op woensdag 4 juni in de winkels ligt.