De hoge brandstofprijzen hebben ook hun weerslag op de verkoop van nieuwe auto’s. Diesels verliezen marktaandeel, terwijl LPG steeds populairder wordt.

De dieselprijs is inmiddels vrijwel gelijk aan de prijs van normale benzine. Als in juli de diesel door een accijnsverhoging nog een drie cent duurder wordt, zal het prijsverschil zo goed als opgeheven zijn. En dat terwijl een nieuwe auto op diesel gemiddeld elf procent duurder is dan een vergelijkbare benzineversie. Dat heeft zijn weerslag op het marktaandeel van deze brandstof. In 2006 en 2007 was het aandeel diesels bij de nieuw verkochte auto’s in Nederland een constante 28 procent. Tot en met mei van dit jaar is dat aandeel gedaald tot 26 procent. Dat heeft marketingbureau Aumacon becijferd.

Stichting Autogas Nederland heeft daarentegen weinig reden tot klagen. De adviesprijs voor LPG staat, ondanks de immer duurdere benzine en diesel, nog steeds op het zelfde niveau als 1 januari van dit jaar. Dat is te merken aan de verkoopaantallen. Zo werd in april in 38 procent meer nieuwe auto’s een gastank ingebouwd dan in april van het vorige jaar. Over het gehele jaar ligt dat percentage tot nu toe achttien procent hoger.

Wanneer je kijkt naar de absolute aantallen, valt het LPG-aandeel nog steeds mee. Tot en met april zijn in dit jaar 5.542 nieuwe auto’s voorzien van een gastank. Als de groei zich jaar voortzet, komen we eind december uit op nieuwe 16.242 auto’s met LPG. In 2007 waren dat er 13.764. Per jaar wordt in Nederland ongeveer een half miljoen nieuwe auto’s afgeleverd.