Het verhaal over de nieuwe Saab 9-3 lijkt een flinke soap te worden. Die gaat in elk geval nog tot 2012 duren, want pas dan staat –ie klaar. Nu is weer het nieuws dat de nieuwe 9-3 niet bij Opel in Rüsselsheim wordt gebouwd, maar gewoon thuis in Trollhättan.

De Duitse krant Handelsblatt weet het zeker: Saab gaat de nieuwe 9-3 gewoon in Trollhättan bouwen. In 2005 heeft moederbedrijf General Motors de Opel-fabriek in Rüsselsheim toegezegd dat de nieuwe Saab daar vanaf 2012 wordt gebouwd. Nu is die beslissing teruggetrokken.

General Motors wilde de nieuwe 9-3 op het platform van de Opel Insignia te zetten, net als de nieuwe 9-5. Omdat de 9-3 wat kleiner moet worden, gaat GM de technische basis van de Astra gebruiken. Het commentaar van GM Europa is duidelijk: “Wij vertellen nog niks over de productieplek van de volgende Saab 9-3.” Handelsblatt weet echter dat er glasheldere toezeggingen zijn gedaan aan de GM-fabrieken in Europa.

Aanvankelijk was het plan om de Astra ook in de Saab-fabriek in Trollhättan te bouwen. Daar wordt in de toekomst ook de Saab 9-1 gebouwd, die eveneens de basis van de Astra gebruikt, dus dat is een simpele taak. Nu is het nog maar de vraag of Trollhättan genoeg capaciteit heeft om de twee Saabs én de Astra te bouwen. In Rüsselsheim blijft door het verloren gaan van de 9-3 productiecapaciteit onbenut. GM heeft daar toegezegd dat er in 2010 zes modellen worden gebouwd. Op het moment rollen er de Opel Vectra en Signum van de band. In november worden die afgelost door de Insignia. In de loop van 2009 komt daar de Saab 9-5 bij.