In Nederland kennen we de Vauxhall VXR8 niet, maar in Engeland is hij beroemd. De op het oog tamelijk brave achterwielaangedreven sedan heeft namelijk een dikke V8 onder de kap. En met die combinatie kun je naar hartelust driften. Ter verhoging van de feestvreugde krijgt dit beest er nog wat extra kracht bij.

De Vauxhall VXR8 is van huis uit een Holden. Dat merk is eveneens van GM en wordt alleen in Australië gevoerd. Omdat daar ook rechtsgestuurde auto’s rondrijden, is het voor de Engelse importeur gemakkelijk om die auto als Vauxhall op de markt te brengen. De kans dat wij deze ooit gaan zien met een Opel blitz op de grille, ligt ergens dicht bij nul. De LS2 V8 van de VXR8 is vervangen door de LS3. Dat betekent dat de cilinderinhoud is gegroeid van 5.967 cc naar 6.162 cc. Het aantal pk’s groeit met veertien naar 431 stuks.

De VXR8 met automatische transmissie sprint nu in 4,9 seconden in plaats van in 5,0 van 0 naar 100 km/u. Van 80 naar 112 km/u (50 naar 70 mph) gaat in 2,6 seconden in de derde versnelling. Van 50 naar 80 km/u (30 naar 50 mph) gaat in het tweede verzet in 1,9 seconden.  Van 129 naar 160 km/u (80 naar 100 mph) gaat in 4,0 seconden in de vierde versnelling. Allemaal enkele tienden sneller dan de VXR8 met de LS2 motor. Daarmee zit hij in M3-regionen.

Verder meldt Vauxhall dat de vernieuwde VXR8 kan worden besteld met nieuwe 20 inch wielen en dat Heron White een nieuwe carrosseriekleur is. En voordat er vervelende vragen komen: de uitstoot en het verbruik zijn gelijk aan die van de oude versie. Hoeveel dat is, wordt niet vermeld.