General Motors gelooft in Opel en gaat het merk daarom alle mogelijkheden geven om de positie op de Europese markt te versterken. Hiervoor trekt GM in totaal negen miljard euro uit.

Van dat geld zal 6,5 miljard euro direct naar de ontwikkeling van nieuwe modellen en aandrijflijnen gaan. Tot 2012 moeten er maar liefst twintig nieuwe modellen op de markt komen. Opel hoopt hiermee op de belangrijke Duitse markt het marktaandeel te vergroten naar meer dan tien procent.

Onder de nieuwe Opels bevinden zich niet alleen verkoopkanonnen als de Insignia en de Astra, maar ook een elektrische auto. Hiervoor werken de Opel-ingenieurs momenteel intensief samen met de collega’s van Chevrolet. De elektrische Opel zal namelijk net als de Chevrolet Volt gebaseerd zijn op de E-Flex architectuur. De Opel Flextreme concept-car had de zelfde basis, maar waarschijnlijk wordt de elektrische Opel geen mpv.

Ook de productiefaciliteiten profiteren: er gaat 900 miljoen euro naar de fabriek in Rüsselsheim. Ook de fabrieken in Bochum, Kaiserslautern en Eisenach krijgen een financiële injectie.