Bij de 307 waren de break en de SW in hun beste tijd genoeg voor tweederde van de verkopen van dat model. Kan de 308 SW aan dat succes tippen?

We rijden de Peugeot 308 SW met de 110 pk 1,6 HDiF. Dat is voor Nederland de lichtste diesel. Hij is fijn en doet in stilte zijn werk en met zijn 260 Nm is hij op papier krachtig genoeg. Toch moet hij er flink aan trekken in de bergen van Sardinië. Niet zo vreemd als je bedenkt dat deze middenklasse stationwagen 1.470 kilo weegt.

Door dat gewicht is het geen verrassing dat de 308 als een blok op de weg ligt. De besturing werkt net als bij de hatchback wat indirect rond de middenstand. De bestuurder kan perfect zitten achter het stuur doordat je het stuur ver naar je toe kunt halen.

Als het aan ons ligt, komt er minimaal een 308 met de 150 pk sterke 1,6 THP. Die heeft de 308 nodig om vlot mee te kunnen komen. Zijn hoge gewicht gooit roet in het eten voor de kleinere motoren. De grootste krachtbron is de 175 pk sterke turbo benzinemotor van de Féline. En anders is de 2.0 HDiF met 136 pk een prima alternatief. Maar dat is gemakkelijk praten als het niet de eigen portemonnee of bijtelling van de zaak betreft.

 

De complete rij-impressie met de Peugeot 308 SW staat in AutoWeek 19, die op 7 mei in de winkels ligt.