Onze spionagefotografen zijn overal: ook de hogesnelheidsbanen zoals die in het Italiaanse Nardo worden wel eens met een bezoekje vereerd. Zodoende kunnen wij u nu een mule van de geheel nieuwe Pagani tonen. Let wel: een nieuw model, en dus niet de ultra-exclusieve Zonda R.

Het is dus een mule, wat betekent dat de daadwerkelijke productieauto een stuk minder op de Zonda gaat lijken dan deze vermomde testauto. De auto heeft nu nog de codenaam C9, maar de productieversie krijgt sowieso een andere naam. De samenwerking met AMG wordt voortgezet, maar de 7,3-liter V12 keert niet meer terug. In plaats daarvan haalt Pagani een nieuw AMG-blok uit de rekken, de 6,2-liter V8 of de 6,0-liter V12 biturbo motor. Welke van de twee dat precies wordt, moet de toekomst nog uitwijzen.

Horacio Pagani doet z’n uiterste best om de auto op de autosalon van Genève in maart 2009 te onthullen. Dat wordt nog flink doorwerken, want in de ontwikkelingsperiode verhuist de fabriek. De nieuwe faciliteit heeft een capaciteit van veertig stuks per jaar. Dit lijkt niet veel, maar het is een verdubbeling ten opzichte van de huidige fabriek in het Italiaanse Modena.

Grappig detail: we hoorden tijdens ons bezoek aan de Pagani-fabriek dat de eerste exemplaren van het fonkelnieuwe model al verkocht zijn. Nu maar hopen voor de klanten dat ze eind 2009 ook daadwerkelijk zo’n briljante auto in ontvangst mogen nemen als ze denken.