De vierwielbesturing is een mooie primeur voor de Laguna GT. Het is zeker niet de laatste Renault waarop we deze techniek zullen terugzien. Misschien komt zelfs de nieuwe Mégane in aanmerking voor de hulp voor een betere wegligging.

Renault heeft werk gemaakt van de vierwielbesturing. Het heeft weinig met maken met de technieken die we kennen uit de jaren ’80 en begin jaren ’90 toen vierwielbesturing ook een tijdje in de mode was – denk maar aan de Citroën ZX, Honda Prelude en Mazda 626. Het systeem op de Renault Laguna GT stuurt tot 60 km/u tegen met de voorwielen en daarboven bewegen ze in de zelfde richting. Zo wordt onderstuur tegengegaan.

AutoWeek sprak met Patrick Lezy die hoort bij het team dat de nieuwe techniek ontwikkelde. Hij vertelt dat de vierwielbesturing vaker gaat terugkomen in het Renault-programma. De Laguna Coupé is de volgende die het adopteert. In september of oktober staat die klaar. Op de zescilinder is het standaard, op de viercilinders wordt het als optie aangeboden. Verder weet Lezy te vertellen dat het onderstel van de nieuwe Mégane, die in 2009 verschijnt, is voorbereid op vierwielbesturing. “Maar het is nog niet besloten of die het ook werkelijk krijgt,” vertelt Lezy.

Naast een betere wegligging zijn er nog meer voordelen door de vierwielbesturing: "De Laguna GT krijgt er een draaicirkel mee die even groot is als die van een Clio. en verder valt de 1.700 kilo zware auto op door zijn lichte besturing," vertelt AutoWeek-redacteur Frank Jacobs, die zojuist heeft gereden met het nieuwe paradepaardje uit de Laguna-reeks.