De SLR loopt op z’n laatste benen, maar dat wil niet zeggen dat we de komende jaren zonder super-Benzen komen te zitten. Integendeel: Mercedes werkt momenteel aan maar liefst twee auto’s die als opvolger gezien kunnen worden. Onze spionagefotograaf trof ze allebei aan op de Nurburgring.

Allereerst is er de SL AMG Black Series, die als ultieme SL door het leven zal gaan. We spraken onlangs een AMG-ingenieur, die bevestigde dat deze auto veel lichter is dan de SL AMG-modellen die momenteel leverbaar zijn. De SL schudt bij de transformatie 200 à 300 kilogram af, mede door een nieuwe dakconstructie, het gebruik van koolstofvezel en racekuipjes.
Alsof dat veel lagere gewicht nog niet genoeg is, krijgt de SL Black Series er ook nog extra vermogen bij. Volgens onbevestigde berichten komt het tussen de 650 en 700 pk te liggen, wat in een klap het heftige spoilerwerk en de kolossale remmen verklaart. Indien AMG bij deze auto de begrenzer weghaalt, zal de topsnelheid ver boven de 300 kilometer per uur komen te liggen.
Maar dat is nog niet alles: er komt nog een supercar, die we als spirituele opvolger van de SLR kunnen zien. Wie onder de camouflage op het dak tuurt, ziet deuren die opvallend ver doorlopen, net als bij de legendarische 300 SL. Vandaar dat de auto in spionageland als Gullwing door het leven gaat, een verwijzing naar de eventuele vleugeldeuren. Want, of -ie ook daadwerkelijk dit soort deuren heeft, is nog maar de vraag.
Opvallend genoeg klopt Mercedes-Benz voor de ontwikkeling van deze auto niet aan bij McLaren, maar bij het Duitse bedrijf HWA. Deze DTM-specialist werkt veelvuldig samen met AMG en heeft zodoende ook de nodige know-how om een dikke bolide te bouwen. Over de motorisering tasten we nog in het duister, maar we gokken op een vermogen dat in de buurt komt bij dat van de SL AMG Black Series. We verwachten beide kanonnen in 2009 op de markt.