Het is nogal wat, 295 pk in een voorwielaangedreven auto. Gaat de Caliber SRT4 met óns uit rijden, of valt hij in toom te houden?

Volgens het geheugen op de redactie is er nooit een fabrikant eerder geweest die een voorwielaangedreven productieauto heeft gemaakt met 295 pk of meer. Op het moment komen alleen de Mazda 3 MPS en de Opel Vectra OPC in de buurt.

Een mechanisch sperdifferentieel om de kracht te beteugelen - zoals Mazda - heeft de Dodge niet, maar het ESP is grondig opnieuw geprogrammeerd. Je voelt het stabiliteitssyteem altijd werken door de schokjes waarmee de auto wordt afgeremd. Als hij recht staat, heb je zeker wat aan de 295 pk. Als de turbo op stoom is, schiet de SRT-4 er als een kogel vandoor.

Deze auto is geen messcherpe GTI. Hij is afgestemd op de comfortwensen van de Amerikaanse klant. Vooral de voorkant voelt zompig. Wie ‘Europeser’ wil kan een beroep doen op onderdelenbedrijf Mopar.

Vanaf juni staat de Caliber SRT4 in de showrooms. Zijn grootste pluspunt is de prijs. Want waar vind je elders voor 37.114 euro een auto met bijna 300 pk?

 

De complete rij-impressie met de Dodge Caliber SRT4 staat in AutoWeek 15, die op 9 april in de winkels ligt.