Een krappe maand na de onthulling van de spannende Sportcoupé Bocanegra Concept heeft Seat het doek van de productieversie van de nieuwe Ibiza getrokken. We moeten het voorlopig even doen met foto’s van de vijfdeurs hatchback.

De nieuwe Ibiza deelt z’n platform met de nieuwe Volkswagen Polo. Luc Donckerwolke, ex-ontwerper van concerngenootje Lamborghini, had de supervisie over het design van de nieuwe generatie Ibiza.
Bij de introductie zijn er zes motoren beschikbaar: drie benzine- en drie dieselaggregaten. Het benzinegamma trapt af met een 70 pk sterke 1,2-liter, gevolgd door een 1,4-liter met 85 pk. De topmotor is voorlopig een 1,6-liter viercilinder met 105 pk. Bij de diesels begint de keuze met een 1,4-liter driecilinder met 70 pk. De topdiesel, de 1.9 TDI, komt in twee smaken: eentje met 90 pk en eentje met 105 pk. Seat heeft bij het voorlopige motorenpalet beperking van de CO2-uitstoot prioriteit gegeven. De diesels stoten maximaal 120 gram per kilometer uit, voor de benzinemotoren ligt deze waarde op 160 gram per kilometer.
De vijfeurs Ibiza is flink in de lengte gegroeid: z’n lengte neemt toe met 7 centimeter naar 4,05 meter. Opvallend genoeg is –ie iets minder breed dan de huidige generatie: 1,69 meter tegenover 1,70 meter nu. De hoogte van de Seat blijft gelijk: 1,45 meter. De extra centimeters in de lengte hebben een gunstig effect op de inhoud van de bagageruimte. De laadruimte groeide met 25 liter naar 292 liter.
Kopers kunnen hun nieuwe Ibiza met meerdere nieuwe opties aankleden: Hill Hold Control, bi-xenon koplampen, parkeersensor achter, Bluetooth en ondersteuning van losse navigatiesystemen.
De Ibiza komt met drie uitrustingsniveaus: Reference, Stylance en Sport. De Reference, het basismodel, biedt ABS, zij-airbags, elektrisch bedienbare ramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De Ibiza komt medio 2008 in de Nederlandse showrooms te staan. Op termijn verwachten we ook de pittige FR- en Cupra-versies.