Toyota is op jacht naar nog een aandelenpakket van Fuiji Heavy Industries, het moederbedrijf van Subaru. Daarmee moet het aandeel in dat merk worden uitgebreid naar zeventien procent.

Toyota is sinds 2005 de grootste aandeehouder van Subaru. Toen kocht de Japanse gigant een aandelenpakket over van General Motors. Daarmee is Toyota voor 8,7 procent de eigenaar van Subaru. De nieuwe aankoop brengt dat aandeel op zeventien procent. Toyota wil niet meer dan twintig procent in handen hebben. Op die manier hoeven geen Toyota-commissarissen aan te treden bij Fuiji Heavy Industries en behoudt Subaru zijn onafhankelijkheid. Als alles goed gaat wordt de transactie aan het eind van deze maand officieel; het moet eerst nog worden goedgekeurd door de Fair Trade Commissie.

Toyota en Subaru werken op het moment samen op het gebied van ontwikkeling en onderzoek om kosten te besparen. In de praktijk is de samenwerking ook te merken. Zo worden in Amerika Toyota Camry’s gebouwd in een Subaru-fabriek in Indiana. Bij ons is de Subaru Justy eigenlijk een Daihatsu, wat weer een volwaardig zustermerk is van Toyota. Verder is bekend dat beide merken werken aan een Toyota sportauto met Subaru-techniek.