“Maybach heeft vorig jaar teleurstellend weinig auto’s verkocht en er wordt overwogen te stoppen met het merk,” dat doen berichten op het internet geloven. Maar zó somber is het niet gesteld met het superchique merk van Daimler.

De afgelopen dagen gaan geruchten dat Daimler de stekker uit het superdeluxe merk Maybach wil trekken. In de Amerikaanse media windt Daimler CEO Dr. Dieter Zetsche er geen doekjes om. Hij vertelt journalisten dat er snel iets moest verbeteren, omdat de laatst geproduceerde Maybach anders in zicht zou zijn. Dat doet de wenkbrauwen bij de mensen op het hoofdkantoor fronsen, want zij herkennen de uitspraken van Zetsche niet. En dat terwijl elk interview dat door de baas wordt gegeven, nauwkeurig wordt geregistreerd.

Ook het productieaantal dat in het interview wordt gegeven, klopt niet. Maybach zou slechts tien procent van de beoogde afzet hebben behaald, en daarmee wat groei betreft achterblijven op de Britse high class brigade van Rolls-Royce en Bentley. De totale verkoopteller was op 146 stuks blijven steken. Navraag bij Daimler vertelt ons dat het niet zo somber gesteld is als de geruchten doen geloven. In Stuttgart is men is optimistisch over de kansen van Maybach, dat volgens de eigen cijfers geen 146, maar 400 auto’s heeft verkocht in 2007. Hiervan hebben 156 stuks een eigenaar in de Verenigde Staten.

Daimler beweert in zes jaar tijd, sinds de reïncarnatie van het merk in 2002, een marktaandeel van dertig procent te hebben veroverd. De Duitsers claimen verder dat elke verkochte Maybach voldoende winst oplevert om het merk in leven te houden. Met de introductie van de 62 Landaulet, moet Maybach klaar zijn voor de toekomst, die wat Daimler betreft nog lang zal duren. Aanvankelijk is aangekondigd dat er maar twintig Landaulets zouden worden gemaakt, maar naar het zich laat aanzien, worden dat er wat meer. Toch nog een kleine overwinning voor Maybach dus.